ورود / عضویت

کرنل لینوکس ۶.۰ منتشر شد، نگاهی به ویژگی های آن.

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print

لینوس توروالدز امروز (۱۰ مهر) انتشار و در دسترس بودن کرنل لینوکس ۶.۰ را به عنوان یک نسخه اصلی کرنل که دارای ویژگی‌های جدید، پشتیبانی سخت‌افزاری بهبودیافته و همچنین رفع اشکالات و امنیتی را به همراه دارد، اعلام کرد.

پس از دو ماه توسعه، بالاخره کرنل لینوکس ۶.۰ منتشر می شود و این نسخه از معماری سخت افزاری AArch64 (ARM64) پشتیبانی می‌کند تا از صفحات بزرگ شفاف بدون تقسیم آنها، پشتیبانی از احراز هویت NVMe in-band، پشتیبانی از گذرگاه‌های PCI در معماری‌های OpenRISC و LoongArch، پشتیبانی از async buffered برای نوشتن هنگام استفاده از XFS و io_uring و همچنین پشتیبانی از io_uring zero-copy network transmission را به ارمغان می آورد.

کرنل لینوکس ۶.۰ همچنین پشتیبانی از پسوند “Zicbom” را در معماری سخت افزاری RISC-V برای مدیریت دستگاه هایی با non-cache-coherent DMA، یک زیرسیستم جدید تأیید زمان اجرا که امکان نظارت بر وضعیت کرنل، پشتیبانی از تولید مناطق جدید حافظه CXL، برای پیاده سازی صحیح لیست های کنترل دسترسی POSIX در سیستم های فایل OverlayFS و اجرای نسل دوم پروتکل Btrfs “send” که از ارسال داده های بزرگ و گستره داده های فشرده خام پشتیبانی می کند.

از دیگر تغییرات قابل توجه می توان به ویژگی های جدید مدیریت حافظه فضای کاربر در مکانیزم DAMON، پشتیبانی از محدود کردن سرور NFSv4 به ۱۰۲۴ کلاینت فعال با رم ۱ گیگابایتی، پشتیبانی از سیستم فایل EXT4 برای واکشی و تنظیم UUID های ذخیره شده در سوپر بلوک فایل سیستم، پشتیبانی از زیرسیستم fsnotify برای کنترل بهتر رویدادهای نادیده گرفته شده، پشتیبانی از برنامه‌های sleepable BPF متصل به uprobes، و همچنین گزارش‌های جدید در ابزار perf برای نlock contention tracepoints و BPF برای in-kernel aggregation اشاره کرد.

همچنین خبرهای خوبی در زمینه مجازی‌سازی وجود دارد زیرا کرنل لینوکس ۶.۰ یک شبه دستگاه جدید به نام «مguest vCPU stall detector» را معرفی می‌کند که می‌تواند به عنوان یک نگهبان عمل کند تا به میزبان بگوید آیا VM متوقف شده است. همچنین یک رابط debugfs جدید، یک اشاره گر BPF جدید، مجموعه جدیدی از kfuncs BPF، یک کمک کننده BPF برای تولید و بررسی کوکی‌های SYN، و یک درایور جدید io_uring مبتنی user-space block در لینوکس ۶.۰ وجود دارد.

لینوس توروالدز گفت: همانطور که برای همه روشن است، تغییر شماره نسخه اصلی بیشتر به خاطر تمام شدن انگشتان دست و پا است تا تغییرات اساسی بزرگ. اما مطمئناً تغییرات مختلفی در نسخه ۶.۰ وجود دارد – ما در مجموع بیش از ۱۵ هزار commit غیر ادغام در آنجا داریم، و به این ترتیب نسخه ۶.۰ یکی از نسخه های بزرگ حداقل از نظر تعداد commit است.

لینوس توروالدز

لینوکس ۶.۰ شامل درایورهای به روز شده و جدید متعددی برای پشتیبانی بهتر از سخت افزار است. علاوه بر این، شامل رفع اشکال و ترفندهای زیادی برای ارائه عملکرد بهتر نسبت به هسته‌های قبلی می باشد، که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از ترفندهایی برای قرار دادن وظایف در سیستم‌های بزرگ، بهبود عملکرد در اجرای TLS درون هسته، و یک پرچم جدید IORING_RECV_MULTISHOT برای فعال کردن عملیات multi-shot با فراخوانی recv().

از نظر امنیتی، کرنل لینوکس ۶.۰ تولید اعداد تصادفی از داده های راه اندازی بوت لودر به هسته های x86 و m68k، پشتیبانی از ماژول امنیتی SafeSetID برای کنترل تغییرات setgroups()، پشتیبانی از الگوریتم رمزگذاری ARIA و همچنین پشتیبانی از قلاب های متصل به یک گروه کنترل یا یک فرآیند هدف واحد به ماژول امنیتی BPF را اضافه می کند.

دانلود کرنل لینوکس ۶.۰

کرنل لینوکس ۶.۰ در حال حاضر به عنوان سورس کد برای دانلود از سایت اصلی آن در دسترس است، که می توانید آن را در توزیع خود کامپایل کنید؟ آیا برای شما سخت است؟ منتظر بمانید تا توسعه دهندگان توزیع شما، پکیج آن را آماده و در اختیار شما قرار دهند. برخی از توزیع‌ها (مانند Arch) به‌روزرسانی‌های جدید کرنل را نسبتاً سریع منتشر می‌کنند، اما برخی دیگر (مانند اوبونتو) این کار را نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.