گنو/لینوکس

پروژه گنو ( GNU Project) یک پروژه نرم‌افزار آزاد و همکاری جمعی است که در سال ۱۹۸۴ میلادی در اِم‌آی‌تی آغاز شد. این پروژه با هدف تولید نرم‌افزار آزاد برای سیستم‌عامل گنو ایجاد شد که توسعهٔ آن در سپتامبر سال ۱۹۸۳ میلادی آغاز شده بود. گنو امکان آزاد بودن و محدود نبودن توسط تولیدکنندگان نرم‌افزار را فراهم می‌کند. هر برنامه‌نویسی اجازهٔ دسترسی به کدهای منبع توسط پروژهٔ گنو را دارد.

در حال حاضر کار اصلی پروژهٔ گنو توسعهٔ نرم‌افزار، ایجاد کمپ‌های سیاسی و آگاهی دادن مردم دربارهٔ خطر نرم‌افزارهای انحصاری است.

ما هم با آموزش نرم افزار های آزاد سعی داریم تا فرهنگ نرم افزار های آزاد را توسعه دهیم

لیست دوره ها

Linux Plus

در این دوره مفاهیم کلی راجع به کار با لینوکس آموزش داده خواهد شد و بعد از اتمام دوره دانشجویان قادر به نصب سیستم عامل، نصب نرم افزارهای مورد نیاز، کار با خط فرمان، تنظیمات firewall، راه اندازی و تنظیم وب سرور و استفاده از بسیاری از امکانات دیگر این سیستم عامل خواهند بود.

بیشتر...

Bash Scripting

مدیریت سطح پایین لینوکس
آمادگی برای آزمون LPIC1 و آشنایی با سیستم عامل گنو/لینوکس آشنایی و کسب تجربه کافی برای استفاده از سیستم عامل گنو/لینوکس و آمادگی برای آزمون های ۱۰۱, ۱۰۲

بیشتر...

Liux Monitoring

مانیتورینگ، جمع‌آوری، ارزیابی و نمایش وضعیت شبکه شامل زیرساخت، تجهیزات، سیستم‌ها، سرویس‌ها و همچنین اپلیکیشن‌ها. در این دوره شما با پلتفرم های آزاد مانیتورینگ گنو / لینوکس مانند zabbix، MRTG، Cacti، Nagios آشنا خواهید شد.

بیشتر...

VOIP


ایزابل یک نرم افزار تلفنی رایگان و متن باز است که هسته تلفنی آن Asterisk می باشد. ایزابل تعداد زیادی نرم افزار جانبی را در بر گرفته و باعث شده است که حتی افرادی که دانش نسبتاً کمی از VOIP و شبکه دارند به راحتی بتوانند یک مرکز تماس حرفه ای برای سازمان خود راه اندازی کنند.

Docker


داکر (Docker) یک پلتفرم متن باز است که بر مبنای سیستم عامل لینوکس راه‌اندازی شده است. در پاسخ به سوال داکر چیست، خیلی ساده می‌توان گفت، ابزاری است که می‌تواند فرایند ایجاد، پیاده سازی و اجرای برنامه‌ها را با استفاده از Container ها بسیار ساده کند.

بیشتر...

OpenStack

نرم افزار OpenStack سیستم عاملی جهت ایجاد محیط های Private Cloud و Public Cloud است. با OpenStack می توانید همه منابع دیتاسنتر از جمله سرور، شبکه و فضای ذخیره سازی را در یکجا گرد آورده و کنترل نمایید.

بیشتر...

Developing Linux Device Drivers

ینوکس یکی از سیستم عامل های دارای کرنل یکپارچه است. این دوره به شما آموزش می دهد تا هر درایور دستگاه را از ابتدا ایجاد و راه اندازی کنید. همچنین این دوره نصب و پیکربندی مدیریت سرور و حل مسائل مربوط به آن را پوشش می دهد. علاوه بر این، با نحوه ایجاد و مدیریت درایور خود در لینوکس آشنا می شوید و تجربه استفاده از ترمینال لینوکس را فرا می گیرید. شما ماشین اوبونتو را نیز راه اندازی و پیکربندی می کنید تا بتوانید درایورها را توسعه دهید. در نهایت، مدیریت حافظه در سیستم را یاد خواهید گرفت.
بیشتر...

Embedded Linux


Linux device driver programming using Beaglebone Black ، نام دوره آموزش بنیادین برنامه نویسی درایور دستگاه ها برای لینوکس با استفاده از برد Beaglebone Black است . دوره پیشِ رو برای قدم گذاشتن در دنیای درایور های لینوکس بسیار مناسب است چرا که آموزش را با اصول و مبانی ماژول کرنل لینوکس و Syntax آن ، و نیز با مجسم سازی تئوری درایور دستگاه و پیاده سازی کد آن شروع میکند . سپس با مفاهیم Platform bus ، Platform device ، پیاده سازی Platform driver ، درخت دستگاه ، خواص و syntax گره های آن آشنا میشوید .
بیشتر...

Embedded Device Driver

سامانه‌های نهفته (embedded systems)، به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. آن‌ها در دستگاه‌های همراه، زیرساخت‌های شبکه، دستگاه‌ها و لوازم خانگی، صفحه‌های دیجیتالی، تصویر برداری پزشکی، سیستم سرگرمی خودرو و بسیاری از کاربرد‌های صنعتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از سامانه‌های نهفته به صورت نمایی در حال رشد است.
بیشتر...

IOT(Internet of things)

این روزها این فناوری تقریبا نوظهور مورد توجه کارآفرینان، شرکت ها، دانشگاه ها و حتی دولت ها قرار گرفته است و این تکنولوژی را حمایت و پیگیری می کنند. بنابراین ورود شما را هم به این فناوری تبریک می گوییم!دهه های قبل نیز ما از کامپیوترهای متصل به اینترنت استفاده می کردیم. ولی نکته ای که وجود دارد این است که آنها تنها به اینترنت متصل می شدند و ارتباطی با یکدیگر نداشتند. اما امروزه تکنولوژی در جهتی حرکت می کند که بتوان تمام اشیا را به اینترنت متصل کرد و درنتیجه کار با آنها و درنهایت زندگی را ساده تر کرد.ولی واقعا این مسئله برای شما ، کمپانی شما و یا کشورتان چه معنی می تواند داشته باشد!؟چه امکاناتی توسط این تکنولوژی در اختیار شما قرار می گیرد و مزیت های آن چیست!؟
بیشتر...

DevOps Tools Engineer

کسب و کار های مختلفی در دنیا در حال گسترش بخش های IT خود می باشند و این امر باعث شده که خیلی از آنها به DevOps لینوکس رو بیاورند، و باعث گسترش سیستم های مدیریتی و نرم افزاری خود بشوند. این امر باعث شده که مدیران این کسب و کار ها به استخدام افرادی روی بیاورند که مدارک DevOps Tools Engineer لینوکس را اخذ کرده اند، تا این افراد بتوانند کیفیت بخش های نرم افزاری سازمان را بالا ببرند. برای انجام کارهای گفته شده، فراگیران می بایست دوره DevOps Tools Engineer را بگذرانند. با اخذ این مدرک لینوکس، فراگیران قادر به یادگیری مهارت های لازم خواهند بود و می توانند بخش های “توسعه نرم افزار” و “مدیریت سیستم” را توسعه بدهند.
بیشتر...

Kuberntes


Kubernetes یک ابزار اصلی در DevOps است و محبوب ترین موتور container orchestration متن باز در جهان محسوب می شود. قابلیت برنامه ریزی و مدیریت کانتینر ها (Docker یا غیره) را در مقیاس ارائه می دهد. این دوره به توسعه دهندگان، مهندسان DevOps و متخصصان فناوری اطلاعات Kubernetes و سیتم های توزیع شده و orchestration را معرفی می کند. ابتدا یاد بگیرید چگونه یک محیط Kubernetas را در لینوکس اجرا کنید و کامپوننت های Kubernetes را درک کنید. سپس یک اپلیکیشن Kubernetes استقرار کنید و مدیریت آن با استفاده از داشبورد Kubernets را فرا بگیرید. همچنین این دوره نشان می دهد که چگونه یک برنامه پیچیده تر را با یک پایگاه داده و API ها استقرار کنیم.
بیشتر...