پایگاه داده (دیتابیس)

پایگاه داده به مجموعه‌ای از داده‌های مرتبط، ساختار مند یا سازمان‌یافته گفته می‌شود که دسترسی به این اطلاعات معمولاً از طریق سیستم مدیریت پایگاه داده یا (DBMS) صورت می‌گیرد. سیستم مدیریت پایگاه داده متشکل از مجموعهٔ یکپارچه از نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با یک یا چند پایگاه داده ارتباط یافته و به اطلاعات موجود در پایگاه داده دسترسی یابند؛ هرچند که این دسترسی کامل بوده یا در صورت وجود محدودیت به بخشی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. DBMS عملکردهای مختلفی را برای ورود، ذخیره‌سازی و بازیابی مقادیر زیادی از اطلاعات فراهم و راه‌های متنوعی برای مدیریت چگونگی سازمان یابی اطلاعات ارائه می‌کند. از آنجا که بین پایگاه داده و سیستم مدیریت پایگاه داده قرابت بسیاری وجود دارد بعضی اوقات اصطلاح پایگاه داده برای اشاره به هر دو بکار می‌رود.

لیست دوره های دیتابیس

mysql

MYSQL


MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای متن باز یا (Open Source) است. اگر این توضیح یک جمله ای برای درک کل مفهوم شما کافی نیست، بگذارید فقط این اصطلاح را به بخش های مختلف تقسیم بندی کنیم.
MySQL یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده است که ابتدا در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد. SQL هسته MySQL است که آزادانه در دسترس است.
بیشتر...

mongodb

Mongo DB



پایگاه داده MongoDB یک برنامه پایگاه داده متمرکز متقابل پلت فرم رایگان و متن باز است که در دسته پایگاه داده های NoSQL قرار دارد و از اسناد JSONمانند schemata استفاده می کند. MongoDB توسط MongoDB Inc توسعه یافته است و تحت مجوز ترکیبی از گواهینامه GNU Affero General Public و مجوز آپاچی منتشر شده است. این پایگاه داده در زبان های ++C و C و JavaScript نوشته شده است.
بیشتر...

postgresql

PostgreSQL


این بانک اطلاعاتی که در برخی منابع با نام Postgres معرفی شده است یکی از قدرتمندترین بانک های اطلاعاتی متن باز دنیا با تاکید بر انعطاف پذیری و انطباق با استانداردها می باشد. پستگرس‌کیوال توسط گروه توسعه سراسری پستگرس‌کیوال توسعه داده می‌شود، که شامل تعداد زیادی از افراد داوطلب است. پایگاه داده پستگرس یک object relational database management system می باشد که برای انواع مختلف سیستم های عامل بهینه شده است.
بیشتر...

oracle

ORACEL


پایگاه داده Oracle یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است. این پایگاه داده، ویژگی‌های شی‌گرایی را پیاده‌سازی می‌کند؛ مانند انواع داده تعریف‌شده توسط کاربر، وراثت و چندریختی، بنابراین یک سیستم مدیریت پایگاه داده شی-رابطه‌ای (ORDBMS) نامیده می‌شود. پایگاه داده Oracle مدل رابطه‌ای را به یک مدل شی-رابطه‌ای توسعه داده است که ذخیره مدل‌های تجاری پیچیده را در یک پایگاه داده رابطه‌ای ممکن می‌سازد.
بیشتر...