ورود / عضویت

تاریخ انتشار و ویژگی های اوبونتو ۲۱.۱۰ اعلام شد

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print
اوبونتو ۲۱.۱۰ در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ( ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱) منتشر خواهد شد و در این پست نگاهی دقیق تر به ویژگی های جدید و تغییراتی که احتمالاً ایجاد می شود خواهیم داشت.

مسلماً توسعه اوبونتو ۲۱.۱۰ هنوز در وضعیت (تا حدودی) اولیه است، اما شایعاتی درباره آنچه می توانیم از انتشار انتظار داشته باشیم که سازندگان آن “Impish Indri” نامگذاری کرده اند، وجود دارد.

در ادامه به صورت خلاصه همه چیزهایی که تاکنون می دانیم، از جمله زمان انتشار اوبونتو ۲۱.۱۰، مدت زمان پشتیبانی آن خواهیم پرداخت.

بعلاوه، اگر می خواهید نسخه آزمایشی را قبل از انتشار پایدار آن در پاییز تست نمایید، یک لینک برای دانلود اوبونتو ۲۱.۱۰ وجود دارد.

اوبونتو ۲۱.۱۰ “Impish Indri”

تصویری از لوگو اوبونتو هنوز تنظیم نهایی نشده است: اوبونتو ۲۱.۱۰ هنوز در حال کار است

همانطور که در اوایل سال جاری میلادی مشخص شد، نسخه ۲۱.۱۰ ابونتو “Impish Indri” نامگذاری شده است . این نام مستعار اطلاعات زیادی به ما نمی دهد. کلمه “impish” به معنای “… انجام کارهای کمی شیطانی برای سرگرمی” است، در حالی که “indri” یک لمور بومی ماداگاسکار است که بیشتر وقت خود را صرف بالا رفتن از درختان می کند.

اوبونتو ۲۱.۱۰ یک نسخه با پشتیبانی کوتاه مدت (به مدت ۹ ماه) است، که با رفع اشکال های اساسی، اصلاحیه های امنیتی مهم و انتشار عمده برنامه های جدید پشتیبانی می شود و بعد پشتیبانی آن در تاریخ تیر ۱۴۰۱ (ژوئیه ۲۰۲۲) به پایان می رسد، و توصیه می شود که به اوبونتو ۲۲.۰۴ LTS که نسخه پشتیبانی بلند مدت است ارتقا دهید.

طرفداران اوبونتو بدون شک می دانند که نسخه ۲۱.۱۰ بیست و پنجمین نسخه اوبونتو از سال ۲۰۰۴ است و دومین نسخه‌ای است که به نام یک حیوان با حرف “I” نامگذاری شده است. آیا می توانید نسخه دیگری از اوبونتو که با حرف “I” شروع می شود به یاد بیاورید؟ من به شما کمک می کنم تا از فکر کردن زیاد نجات دهم: بله Ubuntu 8.10 “Intrepid Ibex” در سال ۲۰۰۸ بود.

تاریخ انتشار اوبونتو ۲۱.۱۰:

شما می توانید اوبونتو ۲۱.۱۰ را در ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ( ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱) دانلود کنید. این تاریخ تاریخی است که در Launchpad، خانه توسعه اوبونتو ذکر شده است.

قبل از آن، چندین نقطه عطف توسعه به عنوان بخشی از چرخه توسعه Impish Indri وجود دارد:

  • فریز شدن ویژگی های: پنجشنبه، ۲۸ مرداد (Aug 19, 2021)
  • فریز شدن UI: پنجشنبه، ۱۸ شهریور (Sept 9, 2021)
  • انتشار نسخه بتا اوبونتو ۲۱.۱۰: پنجشنبه، ۱ مهر (Sept 23, 2021)
  • فریز شدن کرنل (هسته): پنجشنبه، ۸ مهر (Sept 30, 2021)
  • کاندیدای انتشار: پنجشنبه، ۱۵ مهر (Oct 7, 2021)

توجه داشته باشید که این تاریخ ها ثابت نیستند و ممکن است تغییر کنند.

ویژگی های جدید اوبونتو ۲۱.۱۰:

خب، شما به اینجا آمدید تا در مورد ویژگی هایی که ممکن است اوبونتو ۲۱.۱۰ ارائه دهد بیشتر بدانید – بنابراین می خواهیم نگاهی به آنچه تاکنون می دانیم بیاندازیم.

به خاطر داشته باشید که این پست در طول توسعه به روز می شود. اگرچه ممکن است موارد جدید زیادی که درخشان باشد وجود نداشته باشد … ، اما این به این معنی نیست که تغییرات که در حال انجام است خیلی مورد انتظار ما یا درخشان نخواهند بود.

کنونیکال می خواهد اوبونتو ۲۱.۱۰ را با نصب کننده جدیدی که UI آن در Flutter ساخته شده است، منتشر کند. کار بر روی نصب کننده جدید اوبونتو به آرامی در حال پیشرفت است و هنوز جای کار دارد تا آماده شود. باید ببینیم آیا نصب کننده جدید می تواند به موقع برای نسخه ۲۱.۱۰ آماده شود، در غیر این صورت باید منتظر باشیم تا در نسخه ۲۲.۱۰ به طور رسمی وارد شود.

اوبونتو ۲۱.۱۰ همچنین از گنوم ۴۰ به عنوان دسک تاپ پیش فرض استفاده می کند، اگرچه با نسخه اصلی که در اوایل سال منتشر شد یکسان نیست. اوبونتو تصمیم دارد اوبونتو داک را در سمت چپ صفحه نگه دارد. توسعه دهندگان کنونیکال سعی کرده اند از تجربه کاربری نسخه اصلی گنوم شل استفاده کنند تا باعث شود تجربه کاربری استفاده از اوبونتو با فضای کاری افقی بهتر شود.

اوبونتو Dock در اوبونتو ۲۱.۱۰ دارای یک آیکون سطل آشغال دائمی است (قبلاً به عنوان میانبر دسک تاپ نشان داده می شد). همچنین یک جداکننده بین راه اندازهای برنامه پین شده وجود دارد که برنامه های در حال اجرا را نشان می دهد.

تیم طراحی مبتنی بر انجمن اوبونتو با اشاره به مشکلات که وجود دارد تلاش بر حفظ نسخه های فعلی “مخلوط” را دارند و Yaru Light را به عنوان تم پیش فرض در Impish انتخاب کرده اند. هیچ کلمه ای از اینکه آیا Shell UI نیز به قوت خود باقی هست وجود ندارد (در نسخه قبلی به یک ظاهر تاریک تغییر یافت).

فشرده سازی Zstd، چندین سال دیرتر از زمان برنامه ریزی شده، به عنوان برنامه اصلی آرشیو فعال می شود. با این کار نصب اوبونتو ۲۱.۱۰ سریعتر از ۲۱.۰۴ است – تا چه میزان؟ باید منتظر بمانیم تا ببینیم!

کاربران اوبونتو که از درایورهای گرافیکی اختصاصی NVIDIA استفاده می کنند، در Impish، می توانند از Wayland استفاده کنند. تجربه Wayland به طور پیش فرض در اوبونتو ۲۱.۰۴ در حال حاضر فقط در سیستم هایی فعال است که natively پشتیبانی می شوند.

این تغییرات و سایر تغییرات در اوبونتو ۲۱.۱۰ به صورت خلاصه:

  • گنوم ۴۰ به طور پیش فرض
  • هسته ۵.۱۴ لینوکس (یا جدیدتر)
  • تم Yaru light به طور پیش فرض
  • نصب کننده جدید ساخته شده با Flutter
  • لوگو جدید اوبونتو
  • فشرده سازی Zstd برای بسته ها
  • Wayland برای کاربران درایورهای NVIDIA فعال شده است
  • پیشرفتهای صفحه لمسی
  • تصاویر پس زمینه جدید

با آشکار شدن تغییرات بیشتر و توسعه ویژگی های جدید، این پست را به روز و بازنگری خواهیم کرد.

دانلود اوبونتو ۲۱.۱۰ (Daily Build)

می توانید نسخه های ساخته شده روزانه اوبونتو ۲۱.۱۰ را از وب سایت اوبونتو که در زیر قرار دارد دانلود کنید. نسخه نصب به عنوان یک ایمیج ۶۴ بیتی iso ارائه شده است. برای نصب روی لپ تاپ یا رایانه رومیزی، باید این ایمیج را روی DVD خالی رایت کنید یا آن را با استفاده از ابزاری مانند Etcher بر روی فلش مموری (۴ گیگابایت یا بیشتر) بنویسید و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.