ورود / عضویت

موزیلا فایرفاکس ۹۰ اکنون برای دانلود در دسترس است، عدم پشتیبانی داخلی از FTP در این نسخه.

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print
موزیلا امروز bits نهایی مرورگر وب فایرفاکس ۹۰ خود را برای همه سیستم عامل های پشتیبانی شده، از جمله گنو/لینوکس macOS و ویندوز منتشر کرد.

بزرگترین تغییر در نسخه موزیلا فایرفاکس ۹۰، عدم پشتیبانی از FTP (پروتکل انتقال پرونده) است. فایرفاکس راه گوگل کروم، کرومیوم و سایر مرورگرهای وب را دنبال می کند تا دیگر اجازه دسترسی به پیوندهای ftp: // را ندهد.

موزیلا از فایرفاکس ۸۸ شروع به لغو پشتیبانی از FTP کرد، اما کاربران می توانستند با تنظیم گزینه network.ftp.enabled از false به true در about: config، این ویژگی را دوباره فعال کنند. اما با انتشار فایرفاکس ۹۰، همه کد FTP اکنون برای همیشه از حذف شده است و امکان فعال سازی مجدد آن وجود ندارد، به این معنی که برای دسترسی به سایت های FTP خود باید از یک برنامه ویژه استفاده کنید.

با این حال، موزیلا در یک پست وبلاگ گفت که پروتکل FTP اکنون در لیست پروتکل های پشتیبانی شده برای برنامه های افزودنی مرورگر گنجانده شده است، این بدان معنی است که افزودنیهای فایرفاکس می توانند به کاربران کمک کنند تا دوباره بتوانند این پروتکل را راه اندازی و استفاده کنند.

از نظر امنیتی، فایرفاکس ۹۰ پشتیبانی از Fetch Metadata Request Headers را ارائه می دهد، یک ویژگی امنیتی که به شما اجازه می دهد برنامه های وب از شما در برابر تهدیدات مختلف مبدا، مانند جعل درخواست بین سایت (CSRF)، نشت های متقابل سایت (XS-Leaks) یا حملات کانال جانبی اعدام متقابل سایت (Spectre) محافظت کنند.

موزیلا توضیح می دهد: “مشکل اساسی امنیتی که زمینه حملات بین سایت را ایجاد می کند، این است که وب در ماهیت باز خود به سرورهای برنامه وب اجازه نمی دهد به راحتی بین درخواست هایی که از برنامه خود یا از یک برنامه مخرب (cross-site) نشات می گیرند، تشخیص دهند.”

موزیلا قصد دارد از مرورگر فایرفاکس ۹۰ فردا، ۲۲ تیر( ۱۳ جولای) به طور رسمی رونمایی کند، اما می توانید همین حالا آن را از سرور رسمی دانلود کنید. کاربران گنو/لینوکس که نمی خواهند از این نسخه باینری استفاده کنند، باید کمی بیشتر منتظر بمانند تا نسخه جدید قبل از به روزرسانی، به مخازن پایدار توزیع های گنو/لینوکس راه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.