ورود / عضویت

Ubuntu 22.04 LTS (Jammy Jellyfish) برای دانلود در دسترس قرار گرفته است، نگاهی به ویژگی های آن …

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print
کنونیکال امروز Ubuntu 22.04 LTS را به عنوان آخرین نسخه از سیستم عامل محبوب مبتنی بر گنو/لینوکس خود برای رایانه های شخصی، سرورها و محاسبات ابری برای دانلود منتشر کرد.

کنونیکال اوبونتو نسخه ۲۲.۰۴ LTS را “Jammy Jellyfish” نامگذاری کرده است و در شش ماه گذشته در حال توسعه این نسخه بوده است و به عنوان یک نسخه ارتقا یافته نسخه Ubuntu 21.10 (Impish Indri) و همچنین Ubuntu 20.04 LTS (Focal Fossa) (انتشار پشتیبانی مدت) ارائه شده است.

اوبونتو ۲۲.۰۴ LTS با جدیدترین محیط دسکتاپ گنوم ۴۲ همراه با وصله بافر سه گانه ارائه می شود، اما همچنان از برنامه های پشته گنوم ۴۱ به دلیل مشکلات سازگاری بین برنامه های GTK4 موجود در نسخه بالادست و تم Yaru اوبونتو استفاده می کند. برنامه‌هایی که به GTK4 منتقل نشده‌اند از پشته GNOME 42، مانند مدیر فایل Nautilus (Files) استفاده می کنند.

اوبونتو ۲۲.۰۴ LTS به همان ظاهر و احساسی که از سال ۲۰۱۱ با انتشار اوبونتو ۱۱.۰۴ “Natty Narwhal” استفاده کرده است پایبند مانده است. با این حال، برخی تغییرات جزئی در طراحی وجود دارد، مانند این که آیکون‌های دسک‌تاپ Home و Trash اکنون به‌طور پیش‌فرض در گوشه پایین سمت راست نشان داده می‌شوند.

همچنین، تنظیمات جدیدی برای کنترل ظاهر و رفتار Dock، سبک تاریک در سراسر سیستم برای همه برنامه‌ها و دیالوگ‌ها، ادغام بهبود یافته دستگاه‌های Dock و مدیر فایل، و همچنین انتخاب ۱۰ رنگ برجسته برای هر دو سبک تیره و روشن وجود دارد و تم پیش‌فرض Yaru، که اکنون ظاهر و احساس برنامه‌های GTK4 را حفظ کرده است.

در زیر این نسخه، یک زنجیره ابزار به روز شده وجود دارد که دارای برخی از جدیدترین و بهترین فناوری های گنو/لینوکس، از جمله GCC 11.2، GNU C Library 2.35، GNU Binutils 2.38، systemd 249.11، Python 3.10.3، Perl 5 Golang 1.18، Mesa 22، OpenSSL 3.0، LLVM 14، BlueZ 5.63، PulseAudio 16، OpenJDK 11، xdg-desktop-portal 1.14، NetworkManager 1.36، BlueZ 5.63، ۵.۲۰، CUPS 5.20، و ۲.۴ CUPS است.

مارک شاتل‌ورث، مدیرعامل کنونیکال گفت: «مأموریت ما این است که یک پلت‌فرم منبع باز امن، قابل اعتماد و سازگار در برای هر نیازی می باشد. اوبونتو ۲۲.۰۴ LTS نوآوری را برای صنایعی با نیازهای امنیتی زیرساختی، مانند ارتباطات راه دور و اتوماسیون صنعتی، که زیربنای تحول دیجیتال آنها است باز می کند،.

مارک شاتل‌ورث، مدیرعامل کنونیکال

در میان تغییرات قابل توجه دیگر در این نسخه، پشتیبانی از بسته ماژول‌های محدود لینوکس در پلتفرم ARM64 (AArch64) برای درایورهای NVIDIA وجود دارد تا امکان استفاده از ابزار درایورهای ubuntu برای نصب و پیکربندی درایورهای اختصاصی NVIDIA از مخازن Ubuntu را فراهم کند. و همچنین پشتیبانی از آخرین سری هسته لینوکس ۵.۱۷ برای OEM ها و همچنین، ssh-rsa اکنون به طور پیش فرض در OpenSSH برای امنیت بهتر غیرفعال است.

علاوه بر این، اوبونتو دیگر سیستم عامل های نصب شده دیگر را در منوی بوت نمایش نمی دهد، مگر اینکه نسخه جدیدی را در کنار سیستم عامل دیگری نصب کنید، nftables اکنون فایروال پشتیبان پیش فرض است و مرورگر وب موزیلا فایرفاکس اکنون فقط در اوبونتو به عنوان یک بسته اسنپ ارائه می شود.

در سمت سرور، نسخه سرور اوبونتو ۲۲.۰۴ LTS با یک ایمیج نصب‌کننده live برای معماری RISC-V که شامل ابزار های، OpenStack Yoga, Ceph Quincy, LXD 5.0 LTS, BIND 9.18, Open vSwitch 2.17.0, DPDK 21.11 LTS, virt-manager 4.0.0, libvirt 8.0.0, QEMU 6.2.0, Chrony 4.2, Samba 4.15.5, PHP 8.1.2, MySQL 8.0, PostgreSQL 14, Django 3.2.12, Apache 2.4.52, OpenLDAP 2.5, runc 1.1.0, contained 1.5.9, Corosync 3.16, and Pacemaker 2.1.2 می باشد ارائه می‌شود.

برای کاربران Raspberry Pi، Ubuntu 22.04 LTS پشتیبانی از ابزار رسمی Raspberry Pi Imager (از طریق بسته rpi-imager) برای نوشتن فایل های ایمیج روی کارت های microSD یا سایر رسانه های پشتیبانی شده، پشتیبانی از ابزار rshell (از طریق بسته pyboard-rshell) برای کار اضافه شده است. با بردهای میکروکنترلری که از MicroPython پشتیبانی می کنند، مانند Raspberry Pi Pico، پشتیبانی از ابزار rpiboot برای کار با ماژول های محاسباتی Raspberry Pi، پشتیبانی از صفحه لمسی رسمی DSI، و همچنین پشتیبانی از همه گونه های محبوب Pimoroni Unicorn HAT.

Ubuntu 22.04 LTS (Jammy Jellifish) اکنون برای دانلود به عنوان یک ایمیج برای دسکتاپ و سرور و آماده سازی محیط های مختلف برای سلیقه های متفاوت (مانند Kubuntu، Xubuntu، Lubuntu و غیره) در دسترس است. اوبونتو تا ۵ سال آینده با به‌روزرسانی‌های تعمیر و نگهداری استاندارد و انتشار آپدیت های منظم هر شش ماه، تا فروردین ۱۴۰۶ (آوریل ۲۰۲۷) پشتیبانی می‌شود، در حالی که بقیه زیر مجموعه های این ورژن (مانند Kubuntu، Xubuntu، Lubuntu و غیره) فقط به مدت ۳ سال پشتیبانی خواهند شد.

ارتقاء به نسخه Ubuntu 22.04 LTS در حال حاضر به دلیل وجود اشکال در بسته های snapd و update-notifier فعال نیست. کنونیکال می گوید که مسیر ارتقا در یکی دو روز آینده باز خواهد شد. در همین حال، می توانید Ubuntu 22.04 LTS را از لینک زیر دانلود کنید و ویژگی های جدید را در اولین ویدیوی ما بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.