ورود / عضویت

Linux Kernel 5.14 به صورت رسمی منتشر شد، نگاهی به ویژگی های جدید آن

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print

با وارد شدن لینوکس به تولد ۳۰ سالگی خود، چه خبری بهتر از انتشار یک هسته جدید وجود دارد، زیرا لینوس توروالدز امروز در دسترس بودن سری ۵.۱۴ لینوکس به صورت عمومی را اعلام کرد.

کمتر از دو ماه از توسعه هسته لینوکس ۵.۱۴ می گذرد و ویژگیهای جدیدی را با خود به ارمغان آورده است، مانند: ادغام عملکرد برنامه ریزی اصلی برای محافظت بهتر از کامپیوتر های لینوکس در برابر برخی آسیب پذیری های Spectre، کنترل کننده پهنای باند CFS یا مکانیسم جدید کنترل بهتر منابع در فضاهای نام کاربری (user namespaces).

همچنین یک کنترل کننده اولویت ورودی/خروجی برای گروه های کنترل که برای مدیریت اولویت درخواست های ورودی/خروجی ایجاد شده توسط اعضای هر گروه طراحی شده است، یک محدود کننده نرخ جدید برای ویژگی تشخیص تقسیم قفل در معماری x86 برای فرآیندهای خواب است. که یک قفل تقسیم شده و همچنین یک درایور جدید PCI-over-virtio برای پشتیبانی از درایورهای PCI در حالت کاربر ایجاد می کند.

هسته لینوکس ۵.۱۴ همچنین دارای خبرهای خوبی برای کاربران ARM 64 بیتی (AArch64) است زیرا ماژول مجازی سازی KVM (Kernel-based Virtual Machine) اکنون از افزونه برچسب گذاری حافظه ARM64 در مهمانان و در حال حاضر امکان پیکربندی احراز هویت اشاره گر ARM64 به طور مستقل برای هسته و فضای کاربر پشتیبانی می کند.

سایر ویژگیهای جالب شامل مکانیسم جدیدی برای ایجاد پیکربندی سفارشی hash چند مسیری برای ترافیک IPv4 و IPv6، پشتیبانی از سوکتهای SOCK_SEQPACKET در چارچوب مجازی سازی virtio I/ ، پشتیبانی از راه اندازی هسته های فشرده Zstd در معماری s390 و همچنین فراخوانی جدید سیستم با نام memfd_secret () که می تواند یک ناحیه خصوصی از حافظه ایجاد کند که حتی هسته به آن دسترسی ندارد.

یکی دیگر از تغییرات مهم در هسته لینوکس ۵.۱۴ این است که زیر سیستم libata اکنون برای کنترل دستگاه های IDE استفاده می شود تا درایورهای قدیمی IDE block ها، به طور کامل حذف شوند.

در میان سایر پیشرفت ها، درایور گرافیکی AMDGPU بسیار پیشرفته برای پردازنده های گرافیکی AMD، مکانیسم سوکت SO_REUSEPORT بهتر برای کنترل بیشتر برنامه ها در نحوه مدیریت خرابی ها و پشتیبانی از سیستم فایل F2FS برای فشرده سازی فایل های نقشه برداری mmap () بهبود یافته است و همچنین فایل سیستم EXT4 می تواند تمام تراکنش های معلق را مجبور به خروج از journal کند تا از نشت اطلاعات جلوگیری کند.

آخرین و مهمترین نکته این است که لینوکس ۵.۱۴ شاهد ادغام اولیه زیرساخت برای برنامه های بارگذار BPF، پشتیبانی KFENCE و پشتیبانی از صفحات بزرگ شفاف در معماری RISC-V، ادغام وصله دکمه kill-group کنترل برای کشتن سریع همه و اعضای یک گروه کنترل و تعداد زیادی درایور جدید و به روز برای پشتیبانی سخت افزاری درجه یک است.

در صورت تمایل به کامپایل، می توانید هسته لینوکس ۵.۱۴ را همین حالا از وب سایت kernel.org دانلود کنید، اما توصیه می کنم قبل از کامپایل و بروزرسانی صبر کنید تا اول آزمایش شود و سپس با خیال راحت به مخازن نرم افزاری پایدار توزیع GNU/Linux مورد علاقه خود اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.