ورود / عضویت

elementary OS 6 با نام’Odin’ به طور رسمی منتشر شد.

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print

امروز سیستم elementary OS 6 با نام Odin به عنوان جدیدترین و بزرگترین نسخه این سیستم عامل زیبا و مدرن مبتنی بر اوبونتو برای رایانه های شخصی منتشر شد.

بیش از یک سال و نیم از انتشار ۵.۱ elementary OS با نام “Hera” می گذرد، و در نهایت ما شاهد یک نسخه اصلی جدید هستیم که کامپونت های به روز شده، بهبود عملکرد، پشتیبانی سخت افزاری بهتر، ویژگی ها و برنامه های جدید و موارد دیگر را به همراه دارد.

یکی از بزرگترین ویژگی های elementary OS 6 ، حالت Dark Mode یا حالت long-anticipated Dark است که در نهایت به شما امکان می دهد چراغهای دسکتاپ سیستم عامل اصلی خود را خاموش کنید. توسعه دهندگان این کار را بسیار آسان کرده اند، درست از صفحه خوش آمدید (در نصب های جدید) یا از تنظیمات سیستم (System Settings > Desktop > Appearance).

اگر elementary OS از نظر شما یک توزیع زیبا گنو/لینوکس بوده است، پس Dark Style را فعال کنید، که می تواند با ۱۰ (ده) رنگ برجسته جدید که در کل سیستم اعمال کند، و زیبایی حقیقی آن راه چندین برابر برای شما کند. همچنین شما می توانید اساتیل های مختلف یا حتی استایل دارک را به صورت دائمی یا با غروب آفتاب فعال کنید.

در این نسخه جدید، پنل نیز توسعه یافته است تا کاربران بتوانند از میانبر کلیک وسط موس برای خاموش کردن صدا، تعویق Night Light، تغییر بلوتوث، خاموش شدن و همچنین فعال کردن Do Not Disturb mode ( حالت مزاحم ) و ویژگی های accessibility در Universal Access indicator جدید را فعال و استفاده کنند.

علاوه بر همه اینها، ویژگی های جدید دسکتاپ مانند عنوان پنجره ها در نمای چند وظیفه ای، منوی زمینه جدید دسکتاپ برای سهولت دسترسی به تنظیمات نمایش و سیستم و همچنین تغییر تصویر زمینه و بهبود منوی window context باعث کارایی و بهبود آن شده است.

“این ویژگی های جدید با طراحی مجدد کامل و بازنویسی شیوه نامه elementary OS امکان پذیر شده است. ما همه جزئیات را از سایه های متنی و کنتراست گرفته تا سایه ها، strokes و شعاع های حاشیه بازبینی کرده‌ایم. “

تیمelementary

یکی دیگر از تغییرات بزرگ در elementary OS 6 این است که همه برنامه های موجود در AppCenter در حال حاضر بسته بندی شده و در قالب باینری فرمت Sandboxing Flatpak ارائه شده اند، که امنیت دسکتاپ شما را بیشتر می کند. علاوه بر این، برخی از برنامه های پیش فرض س elementary OS نیز به عنوان برنامه های Flatpak ارائه می شوند و به راحتی می توانید برنامه های شخص ثالث را در قالب Flatpak ، از جمله بسته های نرم افزاری Flatpak ، نصب کنید.

سایر نکات قابل توجه عبارتند از پشتیبانی از حرکات چند لمسی برای کاربران صفحه لمسی و صفحه لمسی که هم روی دسکتاپ و هم در برنامه ها کار می کنند، و همچنین سیستم اعلان و مرکز اطلاع رسانی با پشتیبانی از حباب های اطلاع رسانی برای اطلاعات بیشتر از برنامه ها، اعلان های فوری و پشتیبانی از سبک تاریک است.

علاوه بر این، elementary OS 6 با پشتیبانی از به روز رسانی سیستم عامل که توسط LVFS (Linux Vendor Firmware Service) پشتیبانی می شود، ساخته شده است و اجازه می دهد تا کاربران به راحتی سخت افزار تولید کنندگان مانند ۸bitdo ، Dell ، HP ، Intel ، Lenovo ، Logitech ، Star Labs ، Wacom و بسیاری دیگر را به روز کنند.

همانطور که انتظار می رفت، اکثر برنامه های پیش فرض با ویژگی ها و پیشرفت های جدید به روز شده اند و همچنین یک برنامه جدید به نام Tasks وجود دارد که به عنوان یک برنامه لیست کارها برای افزایش بهره وری شما عمل می کند. می توانید در اطلاعیه انتشار رسمی، بیشتر در مورد این برنامه و بهبودها بخوانید.

elementary OS 6 بر اساس Ubuntu 20.04.2 LTS (Focal Fossa) است و از سری هسته ۵.۱۱ لینوکس استفاده می کند. همچنین یک نصب کننده کاملاً جدید طراحی شده است که ساده تر و بسیار سریعتر شده است، همراه با یک ابزار جدید راه اندازی اولیه که پیکربندی نصب جدید elementary OS شما را آسان تر می کند، و یک صفحه splash screen بوت کاملاً جدید که لوگوی سازنده دستگاه را نشان می دهد. (در صورت پشتیبانی).

elementary OS 6 که Odin نامگذاری شده است در حال حاضر برای دانلود از وب سایت رسمی به عنوان یک ایمیج ISO در دسترس است که می توانید از آن برای نصب سیستم عامل بر روی رایانه شخصی خود استفاده کنید، و همچنین به زودی در لپ تاپ های مختلف مجهز به لینوکس (مانند: Slimbook و Star Labs ) در دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.