ورود / عضویت

Alpine Linux 3.16 با بهبود پشتیبانی از NVMe و اضافه شدن GNOME 42 و Plasma 5.24 LTS منتشر شد

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print

Alpine Linux 3.16 امروز به عنوان جدیدترین سری پایدار از توزیع امنیت محور و سبک وزن GNU/Linux منتشر شد که به صورت کوچک، ساده و ایمن طراحی شده است.

شش ماه پس از نسخه Alpine Linux 3.15، این نسخه با کرنل لینوکس ۵.۱۵ LTS منتشر می شود تا اسکریپت های راه اندازی بسیار بهبود یافته ای را به کاربران ارائه دهد که اکنون بهتر از دستگاه های NVMe پشتیبانی می کنند و به شما این امکان را می دهد تا کلیدهای SSH (Secure Shell) را اضافه کنید و یک کاربر سرپرست ایجاد کنید، و همچنین معرفی یک اسکریپت راه اندازی دسکتاپ جدید برای سهولت در نصب محیط دسکتاپ مورد علاقه شما.

در مورد محیط‌های دسکتاپ، Alpine Linux 3.16 اکنون با پشتیبانی از جدیدترین و بهترین دسکتاپ‌های GNOME 42 و KDE Plasma 5.24 LTS عرضه می‌شود، که محیط KDE Plasma با مجموعه‌های نرم‌افزاری KDE Gear 22.04 و Plasma Mobile Gear 22.04 همراه است.

یک تغییر مهم در این نسخه این است که sudo به مخزن community منتقل شده است، به این معنی که کاربران فقط به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای آخرین شاخه پایدار در آینده دریافت خواهند کرد. توسعه دهندگان آلپاین لینوکس بسته های doas یا doas-sudo-shim را به عنوان جایگزینی برای sudo توصیه می کنند.

همانطور که انتظار می رفت، نسخه جدید آلپاین لینوکس با برخی از جدیدترین فناوری های گنو/لینوکس عرضه می شود. اینها عبارتند از Go 1.18، LLVM 13، Node.js 18.2، OpenRC 0.44.10، Podman 4.0، Python 3.10، PHP 8.1، Ruby 3.1، Rust 1.60، R 4.2 و Xen 4.16. توسعه دهندگان به این موضوع توجه می کنند که هر دو شاخه PHP 7 و Python 2 از این نسخه حذف شده اند.

اگر به دنبال توزیع امنیتی مبتنی بر BusyBox و musl هستید، می‌توانید Alpine Linux 3.16 را همین حالا از وب‌سایت رسمی دانلود کنید. ایمیج های نصب در نوع های استاندارد، Extended، Netboot، Raspberry Pi، Generic ARM و Mini Root Filesystem برای معماری‌های ۶۴ بیتی، ۳۲ بیتی، AArch64، ARMv7، ARMhf، ppc64le و s390x ارائه می‌شوند.

کاربران فعلی Alpine Linux می توانند با اجرای دستور apk upgrade –available نسخه خود را به ۳.۱۶ ارتقاء دهند. هنگام ارتقا، مهم است که از این موضوع آگاه باشید که هر دو حالت shadow-login و util-linux-login اکنون توسط بسته login-utils در این نسخه ارائه می‌شوند و افزونه‌های NetworkManager به بسته‌های فرعی منتقل شده‌اند و به صورت پیش فرض دیگر نصب نمی‌شوند. جزئیات بیشتر در یادداشت های انتشار موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.