ورود / عضویت

گنوم دسکتاپ برای گوشی های موبایل منتشر شد

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
Print
رویای استفاده از گنوم شل در گوشی هوشمند خود را دارید؟ خب، واقعیت بسیار نزدیکتر از چیزی است که فکر می کنید!

البته، اگر از توسعه تلفن لینوکس اطلاع دارید، تا به حال نام Phosh را شنیده اید (و شاید حتی امتحان کرده باشید). این یک رابط کاربری تلفن همراه مرتبط با پروژه گنوم است و این پروژه توسط Purism (با طراحی توسط توبیاس برنارد) مدیریت و رهبری می‌شود که از فناوری‌های اصلی GTK استفاده می‌کند و با یک رابط کاربری الهام گرفته از گنوم شل ارائه می‌شود.

اکنون توسعه بر روی GNOME Shell و Mutter برای گوشی های موبایل سرعت بیشتری را به خود گرفته است.

Jonas Dreßler، توسعه‌دهنده گنوم اخیراً برخی از کارهایی را که برای پیشرفت محیط دسک‌تاپ گنوم برای موبایل ها، به‌ویژه رابط کاربری GNOME Shell، و همچنین برنامه‌های آتی برای همتراز کردن آن با پیشنهادات فعلی انجام شده است، به اشتراک گذاشته است.

طراحی ظاهری گنوم برای گوشی/تبلت چیز جدیدی نیست، Phosh نام دارد و می‌توانید آن را روی تلفن یا تبلت لینوکس خود از طریق توزیع postmarketOS آزمایش کنید. حتی اگر به طور مستعمر از آن استفاده کنید، Phosh توسط Purism برای تلفن هوشمند لینوکس لیبرم ۵ توسعه داده شده است و در حال حاضر بر اساس نسخه قدیمی‌تر از محیط دسکتاپ GNOME است.

در حال حاضر، توسعه دهندگان گنوم روی پوسته گنوم فعلی خود برای دستگاه های تلفن همراه کار می کنند. کاری که در طول توسعه محیط دسکتاپ گنوم ۴۰ آغاز شد و گنوم شل برای موبایل از قبل دارای یک شبکه برنامه کاملاً قابل تنظیم با صفحه‌بندی، پوشه‌ها، و مرتب‌سازی مجدد کشیدن و رها کردن، حرکات فضای کاری افقی «stick-to-finger» است.

اما کار زیادی در پیش است تا GNOME Shell با پیشنهادات فعلی، مانند KDE’s Plasma Mobile، برای دستگاه های تلفن همراه همتراز شود. در میان برخی از مواردی که برای GNOME Shell در تلفن همراه در دست اجرا هستند، Jonas Dreßler توسعه‌ تنظیمات و اعلان‌های سریع طراحی مجدد و صفحه‌کلید روی صفحه بهبود یافته اشاره می‌کند.

ما انتظار نداریم تمام جنبه‌های ساخت گنوم شل را به عنوان یک پوسته تلفن کاملا منطبق روزانه به عنوان بخشی از این پروژه کمک مالی تکمیل کنیم. یوناس درسلر در یک پست وبلاگ گفت: این تلاش بسیار زیادی می خواهد، زیرا ما نیازمند مواردی مانند تماس‌ها در صفحه قفل، باز کردن قفل پین کد، تماس‌های اضطراری، جابه‌جایی سریع چراغ قوه و سایر ویژگی‌های کوچک هستیم.

آنچه در حال حاضر روی رابط کاربری گنوم شل برای دستگاه های تلفن همراه کار می کند، پیمایش پوسته، راه اندازی برنامه ها، جستجو و استفاده از صفحه کلید روی صفحه است. اما باید منتظر ویژگی‌های بیشتری در ماه‌های آینده باشیم، زیرا توسعه‌دهندگان در حال کار بر روی یک API حرکات جدید هستند که راه را برای ژست‌های حرکتی دوبعدی، تشخیص اندازه صفحه نمایش خودکار، و همچنین یک طرح پانل اختصاصی موبایل با پانل‌های بالا و پایین، ژست ها حرکتی هموار می‌کند.

همچنین پروژه گنوم شل در تلفن همراه وعده چندوظیفه ای و توانایی تبدیل هر برنامه به یک شبکه برنامه تمام صفحه و سازگار برای اندازه صفحه پرتره در تلفن ها، یک حالت صفحه کلید باریک روی صفحه برای حالت پرتره تلفن همراه و همانطور که قبلاً ذکر شد و طراحی جدید تنظیمات سریع را می دهد.

در نتیجه، گنوم شل برای دستگاه های تلفن همراه امیدوارکننده به نظر می رسد و تا پایان سال باید بتوانیم از آن در تلفن یا تبلت لینوکس خود لذت ببریم. Jonas Dreßler جدول زمانی دقیقی را به منتشر نکرده است، اما با در نظر گرفتن این که گنوم ۴۳ در پاییز امسال منتشر می شود، باید منتظر یک پوسته گنوم پر از ویژگی ها در تلفن همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.